SURATAN ATAU KEBETULAN ...sesuatu yang tak disangka, seringkali mendatangi kita, itukah suratan dalam kehidupan, atau hanya satu kebetulan....



Sunday, April 10, 2011

Nostalgia Aku, Dapur Minyak Tanah dan Batu Giling

sudah hampir 37 tahun usia dapur ni...


Batu giling yg diwarisi dari emak

Mungkin orang-orang zaman sekarang hanya pernah melihat “ Dapur Minyak Tanah” tapi tidak pernah mengguna atau tidak tahu menggunakannya. Tapi sekitar awal tahun 60 an dapur ini kebanyakkannya berada di rumah-rumah orang yang berpendapatan sederhana. Waktu itu jika menggunakan dapur ini sudah dikira keluarga itu “mewah”. Aku dibesarkan dizaman itu, dapur ini memang digunakan oleh keluargaku untuk memasak selain menggunakan dapur kayu, dan aku serta adik beradikku dibesarkan dengan masakan dari dapur seperti ini.


Sebenarnya aku nak bercerita pasal dapur ini yang aku beli pada akhir tahun 1974. Sewaktu kali pertama aku berhijrah ke Kuala Lumpur dan tinggal bersama kawan-kawan bujang di Kg Baru (Jalan Perkin = Jalan Raja Alang), aku beli dapur ni sekitar harga RM 55.00 (1/4 daripada gaji bulanan ku hehehe…), kedai dekat pasar Chow Kit. Kami berkongsi bertiga menggunakan dapur ni. Dari bayaran membeli minyak tanah juga keperluan dapur. Selepas itu aku berpindah pula ke Kg Datuk Keramat, aku bawa sekali dapur ini. Disini juga aku bekongsi seramai 4 orang. (waktu itu teman-teman yang menggunakan dapur “semawa” yg terpaksa di “pump” dulu.) Sehinggalah aku berumahtangga, dapur ini aku bawa pindah ke Simpang Tiga Gombak. Dapur inilah harta yang pertama memulakan kehidupan aku sebagai orang rumah, dengan dapur ini juga aku dapat memasak untuk anak2, biarpun ketika itu aku sudah mampu membeli dapur gas berjenama“bompani” tiga tungku tapi kerana kurang mampu membeli gas dan untuk menjimatkan jadi dengan dapur inilah aku gunakan seharian. Bagiku dapur ini begitu “sentimental” denganku. Mana tidaknya, dapur ini aku gunakan untuk membuat kuih cakar ayam hampir beratus keping (untuk jualan), juga membuat rendang ikan bilis berkilo (untuk dihantar pada adikku yg belajar di Amerika), dapur ini juga untuk aku masak beratus biji sarung “Singapore pie”. Sehingga kini dapur ini masih boleh digunakan. Begitu juga periok tanah untuk memasak gulai kari (pastinya kari sedap) dan senduk tempurong. Bukan sekadar dibuat hiasan atau sebagainya. Tapi untuk kegunaan seharian.


Batu giling ini aku dapat warisi dari emak. Batu ini juga mempunyai nostalgia dalam kehidupan aku, dari zaman remaja. Sekitar tahun 60 an hingga 70 an keluargaku menggunakan batu giling ini untuk menggiling cili dan sebagainya. Pastinya anak-anak zaman sekarang tak tahu menggunkannya. Sudah berkilo2 cili yang aku giling waktu itu dan tangan aku semesti pijar kepanasan kerana terkena cili. Zaman dulu untuk menyimpan cili yang sudah digiling, cili itu mesti berada didalam keadaan pekat dan boleh dikepal, kemudian disimpan dalam bekas pasu yang berisi garam kasar, cili ini boleh bertahan tiga atau empat hari. Kedua barang-barang ini begitu senonim dengan kehidupan aku, mungkin bagi orang lain sekadar dibuat hiasan tapi bagi aku ianya menjadi barang yang sememangnya aku guna, dan tahu menggunakannya.


Hingga sekarang ianya tetap disimpan sebagai kenangan dan tak mungkin aku buang selagi aku masih bernyawa.

2 comments:

  1. Saya masih ingat juga dapur minyak tanah dan batu giling. I enjoyed the post and the photos.

    ReplyDelete
  2. Cik/Puan Sharifah. Terimakasih atas komen anda. Sorry for the very late reply. Apa yang dilahirkan adalah kenangan dan nostalgia yang sangat mendalam buat saya. Mudah-mudahan Allah swt memberkati kehidupan kita, Insya-allah. TQ

    ReplyDelete