SURATAN ATAU KEBETULAN ...sesuatu yang tak disangka, seringkali mendatangi kita, itukah suratan dalam kehidupan, atau hanya satu kebetulan....



Saturday, June 4, 2011

DILEMA SEORANG ANAK / SUAMI

DILEMA SEORANG ANAK / SUAMI

Sejak beberapa hari yang lepas, aku sering menerima SMS dari adik beradik aku menerangkan keadaan ibu aku yang keuzuran. Aku sendiri tidak berdaya untuk bersuara, dan dalam mengingati keadaan serta kesihatan ibu aku kini, aku menghadapi dilema baru kerana isteri aku juga sedang tidak menentu kesihatannya, malah penyakit Darah Tinggi yang dihidapinya amat membimbangkan aku. Ia nampak tidak berdaya untuk membuat apa jua dengan fikiran yang tidak menentu ditambah pula sakit kakinya yang membengkak pada lututnya, yang aku difahamkan, biasa ditanggung orang sesiapa yang tinggi “BP”nya(?).

Pada mulanya aku berhajat untuk menziarahi ibu aku ditempat biasa, tapi rupa-rupanya ibu aku pula telah dibawa oleh adik aku ke rumahnya di Kuantan. Oleh kerana jaraknya agak jauh, dan aku tidak dapat bergerak lebih dari kemampuan aku kerana isteri aku sudah tidak berdaya berjalan jauh, nak tinggal bersama ibunya di Bentong, ibunya juga tidak berapa sihat lebih-lebih lagi melihat keadaan anaknya yang sudah tidak tentu arah fikirannya. Akhirnya aku membawa isteri aku ke rumah abangnya di Raub, mengharapkan akan dapat memberi ketenangan kepada jiwanya. Isteriku terpaksa mengambil cuti yang panjang kerana keadaan kesihatannya juga tekanan jiwanya yang sudah bercelaru akibat perbuatan anak gadis kami. Semalam kami menerima berita hari pernikahannya dan hari ini hari bersandingnya. Dalam dia bergembira dihari bahagianya, dia terlupa akibat perbuatannya ada insan yang menderita, bukan orang lain tapi ibunya sendiri yang telah membesar dan menjaganya selama 25 tahun..

Aku sebenarnya sudah kehilangan arah, sudah tiada tempat untuk mengadu, aku hanya serahkan pada Allah, Dia yang amat mengetahui, Dia yang amat memahami akan hambanya, Insyaallah.

Assalamualaikum, wbk.

No comments:

Post a Comment