SURATAN ATAU KEBETULAN ...sesuatu yang tak disangka, seringkali mendatangi kita, itukah suratan dalam kehidupan, atau hanya satu kebetulan....



Friday, May 27, 2011

SAMBUNGAN - LUAHAN HATI ABAH Vs HUBBY

Nostalgia - Siri 3

SUARA SEMALAM

Aku sedang menunggu bas disebuah hentian bas apabila aku terdengar seseorang memanggil “Abah” beberapa kali. Aku menoleh ke kiri dan ke kanan, aku tidak lihat sesiapa selain aku yang berdiri disitu. Aku menoleh kebelakang, dan terlihat seorang anak gadis dalam usia 20an, menutup mulut dan nampak terkejut. Ia kemudian berkata, “Maaf pakcik, saya ingatkan abah saya tadi”. Aku menyapa anak gadis ini dengan menyatakan “Tak apa, pakcik sendiri pun dah lama tidak mendengar panggilan sedemikian”. Dia merenung kepada aku dan kemudiannya bertanya “Kenapa pakcik?”. Aku hanya menjawab “Tak ada apa-apa, hanya kerinduan saja”. Tanpa disedari, seorang dewasa datang kepada kami dan anak gadis itu memperkenalkan “abah”nya dan kami bersalaman. Kami akhirnya berpisah setelah bas yang aku nantikan tiba. “Assalamualaikum”.

Terlintas untuk aku untuk menulis insiden ini yang amat menyentuh hati aku. Sememangnya sudah begitu lama aku tidak mendengar panggilan “abah” ini. Aku teringat kepada seorang anak gadis dalam usia 3 tahun memulakan hidupnya bersama aku. Kemesraan dan kasih sayang yang terjalin membuatkan aku terdengar-dengar suaranya yang meminta aku memberikan nama timangan untuknya. Aku tunaikan permintaannya, dan ia menerima nama timangannya yang baru dengan senyum manisnya.

Sememangnya aku amat merindui suara-suara nakal dan gelak ketawanya terutama ketika ia sedang menonton TV lewat malam. Gelak ketawanya membuatkan aku tersenyum sendiri, membayangkan betapa gembiranya anak gadis ini bersama kami.

Pada tahun 2006, kami ikut bersama Mamanya yang bertugas ke Melaka. Dalam majlis makan malam, dia cuba menunjukkan bakat dan kebolehannya berkaraoke bersama. Dengan Klip Video ini dapatlah kami menghilangkan rindu kami mendengar suaranya walaupun hanya untuk seketika.

Assalamualaikum wbk.






No comments:

Post a Comment